Terug naar nieuws

DDTT#8 CRO & A/B-Testing growing up!

20 maart was het weer zo ver, in een volgepakte zaal in Dauphine Amsterdam, een nieuwe Digital Data Tips Tuesday. Dit keer volledig in het teken van conversie optimalisatie met een sterk bezet sprekers podium. De sprekers van VidaXL, Travix International en Randstad International gaven ons een kijkje in hun conversie keuken.

>> 5 min lezen

IMG_5061 

VidaXL

Esther van Kaaij en haar collega Laurey-Anne Kramer beten het spits af. De dames zijn respectievelijk als webshopmanager en CRO-specialist betrokken bij VidaXL. VidaXL is een snelgroeiende online webshop die huis- en tuinmeubelen verkoopt. In 2014 begonnen zij met hun conversie optimalisatie proces. Laurey vertelt hoe zij destijds in haar eentje begon en inmiddels met een volwaardig CRO-team werkt. Er werd benadrukt hoe lastig het is om met weinig capaciteit en bronnen op regelmatige basis testen te draaien. In het begin was er totaal geen “mobile first” cultuur, waardoor het langer dan 10 seconden duurde om de mobiele website te laden.

Het CRO-team bij VidaXL maakt inmiddels gebruik van exit intent surveys en voeren user testing uit. Verder heerst er nu een mobile first cultuur en is de tagging verbeterd. Belangrijke tips van Laurey zijn het stap voor stap te werk gaan en iedereen meenemen in het CRO-proces. Naast deze tips werd gewezen op het belang van priotisering en “Customer Centric” werken. Hierdoor heeft VidaXL grote stappen kunnen maken op het gebied van conversie optimalisatie. Tenslotte werd er voorzichtig gekeken naar de toekomst om een nieuwe mobiele website te lanceren.

 Travix International

Hierna was het de beurt aan Matthijs Hielkema van Travix international. Travix international is bekend van o.a. vliegwinkel.nl en Cheaptickets.nl. Met termen als “The Mcgyver men”, the “A-team” en “product army” wist hij op een boeiende manier het proces te beschrijven van de start van het CRO-team tot de huidige staat van het team. Hoe ze met één CRO-man begonnen als ‘manusje van alles’ en doorgroeiden tot een multidisciplinair a-team.

Inmiddels denken er binnen Travix International verschillende productteams mee over CRO. De volgende stap is om meer vanuit een “mobile first” gedachte te werken en nog meer vanuit een overkoepelende gedachte. Dit door een team samen te stellen die het overzicht behoud op de input van de diverse productteams. Er werd gewezen op het feit dat het belangrijk is om iedereen mee te nemen in het CRO-proces.

Ook zou volgens Hielkema constant moeten worden ingezoomd op het belang van customer behaviour data. Hij vergeleek de ontwikkeling van Travix international met een waterdruppel die steeds groter wordt en zich steeds verder ontwikkelt. Deze groeiwijze is volgens Hielkema het meest aan te raden. Stap voor stap afzonderlijke onderdelen van je CRO-organisatie verbeteren. Tenslotte werd er benadrukt dat je ook met een beperkt budget conversie optimalisatie kan bedrijven, als je maar gebruikersinzichten blijft verzamelen door bijvoorbeeld user testing.

IMG_5069 (1)

Randstad International

Als laatste sprak Guido Janssen namens Randstad International. Randstad is afgelopen jaar begonnen met conversie optimalisatie. Guido is verantwoordelijk voor het opzetten van de CRO-tak binnen Nederland en heeft veel te maken met internationale collega’s. Hoe bereik je een optimalisatie cultuur met zoveel buitenlandse collega’s? In vergelijking met voorgaande sprekers hebben we hier ook te maken met een ander soort organisatie, eentje waarbij het resultaat “een lead” is en geen reis of tuinmeubel. Maar de grootste uitdaging is volgens Guido het internationale aspect en het feit dat er bij Randstad een jaar geleden nog geen conversie optimalisatie plaatsvond.

De CRO-teams van de verschillende merken in het buitenland werden ingeschat door middel van een maturity model. Tegenwoordig wordt het delen van inzichten gestimuleerd door het opzetten van een intern CRO-netwerk, in dit geval een google + community, hierin wordt alles op het gebied van CRO gedeeld. Daarnaast zijn er 2-wekelijkse calls en heb je een CRO-buddy in het buitenland waardoor je de kans krijgt om een inzicht in een land door te vertalen in een test in een ander land. Door deze werkwijze is er constant contact tussen de verschillende CRO-afdelingen en worden inzichten met elkaar gedeeld.

Ten slotte wees Guido op het feit dat je collega’s zoveel mogelijk mee moet nemen in het CRO-proces, maar ook dat het overtuigen van je collega’s een stuk sneller gaat als je alles omrekent naar de ROI. Hoe Guido hier het internationale karakter van zijn organisatie oplost, maakte dit tot een inspirerende case.

Take outs

  • Neem de rest van je organisatie mee in je resultaten en je CRO-proces
  • Reken de resultaten van je door naar je ROI of mogelijke winst per optimalisatie
  • Deel inzichten met andere afdelingen (of landen)
  • Bouw je CRO-team gelijkmatig op, pak steeds een onderdeel op wat je verbeterd
  • Verzamel zoveel mogelijk customer insights door uitgebreide tooling, van user testing, usability labs tot usabilla en hotjar.
Vorige artikel Volgende artikel

Expert worden?

Ontvang iedere maand de laatste digitale ontwikkelingen