Terug naar nieuws

Marketing & Insights evenement

Wij spijkeren graag onze kennis bij. Dus om de aandacht van de consument in 2018 nog beter te kunnen pakken en behouden, ging Rianne op het MIE’18 op zoek naar antwoord op de vraag: Hoe vind je de weg in steeds meer informatie, hoe zet je analyse om in insights, hoe maak je inzicht inzetbaar en krijgt elke marketinginspanning een sneeuwbaleffect?

>> 6 min lezen

26164448328_608eb481ff_z

De dag werd geopend door Alix Rübsaam (onderzoeker tech filosofie en post-humanisme, UvA). Haar key-note over de bedreiging van Artificial Intelligence op de mensheid gaf meteen stof tot nadenken. Steeds vaker wordt gedacht dat door de ontwikkeling van AI ons einde nabij is; we zijn superf*#ked. Voorspellers van ‘het einde van de mensheid’ zien ons brein namelijk als een computer. En dat is iets wat we in 21e eeuw vaak doen, we gebruiken information processing systems als een metafoor om de manier waarop we denken te verklaren. Hoe vaak hoor jij jezelf zeggen: ‘Dat sla ik even op’ of ‘Ik heb echt een reset nodig’. We gebruiken termen alsof we computers zijn en baseren wat we doen en kunnen hierop. Zo meten we onze professionele vaardigheden graag aan onderschrijvingen op LinkedIn, onze fitheid aan de hand van apps en laten ons zelfs via dating apps koppelen op basis van data (lekker romantisch). Het helpt om aan onszelf uit te leggen wat het betekent op om mens te zijn en leert ons hoe technologie bijdraagt aan onze toekomst. We verwarren de metafoor het met de werkelijkheid, want ons brein is geen computer en het internet is geen brein. Ons einde is gelukkig nog niet nabij, eerder deze manier van denken.

Utrecht Jaarberus. MIE 2018 MOA,

Toch wel wat gerustgesteld nam Patrick Petersen (Atmost) ons daarna in sneltreinvaart mee langs een aantal vernieuwende marketinginzichten voor een resultaatgerichte digital marketingmix. Hoewel dit onze dagelijkse kost is, tipte hij een aantal ontwikkelingen om rekening mee te houden. Zo wordt met de komst van Amazon Alexa en Google Home speak search assist steeds belangrijker en verschuift de markt van geschreven naar gesproken content. Als marketeer wordt streaming content en advertising iets om mee te nemen. Verder rolde WhatsApp vorige week haar business app uit, de ideale manier om te communiceren met je klanten. Maar is jouw organisatie daar ook klaar voor? Zorg ervoor dat je de personen aan boord hebt die het medium begrijpen, want zeg nu zelf: Hoe snel verwacht jij antwoord op een Whatsapp bericht?

Met in mijn achterhoofd het feit dat ik me onlangs aanmeldde als bloeddonor was mijn volgende stop de presentatie van Sanquin. Die later – niet voor niets- werd uitgeroepen tot de beste van MIE’18. Een indrukwekkend verhaal waarin Daphne Laijendecker (Sanquin) en Ewald Lausberg (Store Support) ons meenamen langs de journey van zowel bloeddonor als ontvanger. Ewald, zelf genezen van kanker, gaf een kijkje in zijn traject en liet meer dan eens het belang van donatie blijken. Daarnaast werden we meegenomen in het verandertraject van waarin het centraal stellen het belangrijkste doel was. Zoals we vaker zien, waren vooral het ontbreken van data en een verandering in de bedrijfscultuur struikelblokken die aandacht nodig hadden. Het in kaart brengen van de (emotionele) journey, de automatisering van het CRM systeem, communicatie deels verschuiven naar online en het meenemen van medewerkers in deze journey zijn een aantal van de genomen stappen. Zo realiseerde Sanquin door het specificeren, verhelderen en veranderen van de weg van aanmelding tot bloedafgifte een stijging van 30%.

IMG_0038

Als online marketeer werk ik dagelijks in systemen als AppNexus, DBM, Analytics en heb ik bakken met data tot mijn beschikking. Waar ik nogal eens tegenaan loop: hoe maak ik die data inzichtelijk en vooral boeiend? Daar maakt Michiel Dullaert (DePerfectegrafiek.nl) geen geheim van. Zijn doel is: ‘Complexe data met behulp van visualisatie toegankelijk en begrijpelijk maken, zodat de gebruiker in staat is snel de juiste beslissingen te nemen’. Je boodschap is zo goed als dat je hem overbrengt. Daarom liet Michiel aan de hand van een aantal voorbeelden zien hoe het niet moet en ook wat juist beter werkt. Het belangrijkste is om pre-attentive attributes op de juiste manier te gebruiken, je wilt je kijker naar de data toetrekken in plaats van duwen. Mocht je nieuwsgierig zijn, bekijk dan zeker de presentatie op de website van MIE’18, maar beter nog, download zijn poster via http://chart.guide/.

IMG_0039

Na heerlijke uitgebreide lunch bezocht ik de lezing van Sylvia Huibers (Pepsico). Samen met Mary Hoogerbrugge (voorzitter effie stuurgroep) liet zij zien waarom Doritos met haar #PLAYBOLD campagne een  gouden effie won. De campagne (gestart in 2013) richt zich op Hyper Lifers, jongeren onder de 24 jaar. Zij werden aangesproken via een gewaagde digital first strategie met als uitgangspunt: gamificate everything. Vanuit een tease – fame – entertain – involve principe werden online verschillende, game gerelateerde, hero momenten gecreëerd. Zo werd rondom de lancering van de ‘Doritos Roulette’ (een zak chips waar naast normale ook een aantal super spicy chips zitten) een ‘Roulette challenge’ uitgerold. Deze hero momenten verspreid met behulp van aantal bekende social influencers die hiermee hun eigen content creëerden. Dit werd zo goed ontvangen dat de doelgroep massaal de hashtags en challenges ging gebruiken en verspreiden. Niet geheel onbelangrijk, daarmee werd bijna een verdubbeling van het aantal verkochte zakken per winkel gerealiseerd. Hoewel de campagne an sich al zeer inspirerend was, waren wij marketeers natuurlijk ook benieuwd hoe je zo’n effie nu binnensleept. De jury gaf aan dat de scherpe strategie op jongeren (in plaats van traditionele op families bij FMCG), de gewaagde creatie en de ambitieuze doelstellingen die ver werd overschreden overduidelijke redenen waren voor goud.

Eind van de middag besloot ik mijn kennis over mobiel adverteren nog wat bij te schaven. Metrixlab en Facebook voerden samen een meta-analyse uit onder duizenden Facebook advertenties. Zij  stelden een aantal creatieve richtlijnen op om succesvolle mobiele advertenties op Facebook in te zetten en deelden die met ons. Om consumenten je merk te laten herinneren  zijn een aantal punten belangrijk. Punten die we allemaal kennen maar toch in de praktijk nog te weinig toepassen, een gemiste kans. Zo moet je je tv-commercial online inkorten en qua formaat aanpassen. De content moet duidelijk zijn zonder geluid en moet thumbstopping power hebben; start dus altijd met iets verrassends of grappigs. Je merk moet verder geïntegreerd zijn in het verhaal en simpele brand cues moeten een aantal keer worden herhaald zodat de consument simpelweg begrijpt van wie de advertentie afkomstig is.

IMG_0059

Met genoeg stof tot nadenken sloot ik deze goed verzorgde dag af, een aanrader voor volgend jaar.

Vorige artikel Volgende artikel

Expert worden?

Ontvang iedere maand de laatste digitale ontwikkelingen